Practice and Theory
Das zeitgenössische Kunstwerk als Diskurs, Diskurs als Paradigma, Paradigma als Gehirnwäsche durch Ideologie/Geschichte/Wissen.
Symposium organisiert von Studierenden für Studierende
Feeding The Propaganda Machine:
16.00 Christoph Kolar : Das Bauhaus Dessau (ein Film von Ch.Kolar, 16mm, s/w, 13min.)
16.30 Lina Dokuzovic: Feeding The Propaganda Machine; Aesthetics & Exploitation
Feeding The Propaganda Machine/The Eastern European Condition:
17.00 Ivan Jurica : Back To The Future; Transition As Ideological Rehistorisation
17.30 Ivana Marjanovic : Critical Analysis Of Social, Economical
And Political Condition Of Art And Culture In Serbia & Kosovo In The
Context Of Transition Processes From Socialism To Capitalism
In the research I tend to explore and critically analyze the change in the artistic and curatorial practices that have happened due to the transformation of the Eastern European space during Balkan wars (1991-1999) and in the context of Euro-Atlantic integrations i.e. the process of establishing of global capitalist domination in the former Second World countries. The focus of the work is the context of Serbia and Kosovo and their relation in European and global context reflected through the activities of Foundation or Open Society (Soros Centre for Contemporary Art), Manifesta shows, so called "Balkan exhibitions" in Western Europe, Erste Bank etc.
18.00 Guest speaker Prof. Dr. Marina Grzinic: Necropolitics, ex-Yugoslavia And The EU
Medium Film & Discourse
18.45 Patrick Schabus: Film/Video Is Just Another Simulacra, Thus It Falsifies History
19.15 David Kellner&Ivan Jurica: Titten, Anus & Nationalhymne; politisch uncorrect als Strategie
Erforschend-schöpferisch oder schöpferisch-forschend arbeitend; Art = Science..?
19.45 Nina Stuhldreher: Perception Geographies and the New Cannibal Chic oder wie mich Crary lehrte meine Skills zu lieben
It features a lecture that with an art-as-research-style approaches the meeting point of cognitive sciences and visual cutlture. This lecture is a closed thing in itself (~20min, German), that i afterwards comment upon regarding my encounter with the theories of Jonathan Crary, that by (cultural) scientific means get to a very similar conclusion as my own research. This i didn´t base upon archive reading (as Crary), but upon watching signs in current daily life & Tv. So, seeing these different techniques being able to come to quite a close result, convinced me that we artists should have much more self-esteem especially in these days when as part of the bologna process we´re permanently being told by theorists we have to read more, know more history, be more informed before we start speaking/producing.
20.15 Alexander König: Tekknowlogic – Kunst, Wissenschaft und Technik
Der Vortrag befasst sich mit dem Verhältniss von Kunst (ästhetischer Diskurs), Naturwissenschaft (insbesondere Mathematik und formale Logik) und Technik (digitale Bildverfahren) in Bezug auf empirisches Wissen. Im Gegensatz zur allgegenwertigen Diskussion um "Kunst als Wissenschaft", sollen hier spezifische Felder der Naturwissenschaft untersucht werden die philosophische und ästhetische Fragen aufkommen lassen. Die abstrakten Felder der formalen Logik und Mathematik manifestieren sich in moderner Technologie, die wiederum Künstler in ihrem Schaffen und Denken beeinflussen.
20.45 Alexander Stanzel: Erforschend-schöpferisch oder schöpferisch-forschend arbeitend?
Es wird versucht, die Arbeitsweise eines Wissenschaftlers zu der eines (bildenden) Künstlers in einen Vergleich zu stellen. Dies wird anhand von konkreten Beispielen (Daten und Bildmaterial) dargelegt, wobei letztendlich zur Diskussion gestellt werden soll, ob - und falls ja, inwiefern - sich diese zwei Disziplinen voneinander unterscheiden.
…But What Means Selforganized?
21.15 Ruth Weissmann, Kevin Dooley: To Self Or Not to Be
Language : German/English; organized by Ivan Jurica & PCAP Class